Wysłany: Sro 13 Lip, 2011 21:49 Problem z niskim tonem w trąbce.
Witam, jestem tu nowy. Gram na trąbce nieco ponad roki jestem samoukiem, wiem że mam mały staż na instrumencie, jednak mam pewien problem, który chodzi za mną praktycznie od początku nauki. Mianowicie; jestem w orkiestrze i mój ton jest niski, i ciężko mi się podstroić do norm innych instrumentów. Słyszałem, że można skrócić ustnik, i ton powinien się podwyższyć, jednak szkoda mi ustnika, tak więc, może są jakieś ćwiczenia podciągające ton. Powiem tak, podciągałem ustami obojętnie jaki dźwięk, i to i tak było to bez żadnych efektów ponieważ dźwięk "wskakiwał" mi na wyższy rejestr i nawet maksymalnie podciągnięty nie był wystarczająco wysoki.
Proszę o waszą pomoc, z góry dzięki. Pozdrawiam.
Jeżeli każdy dźwięk jest za niski to może to wina trąbki. Spróbuj zagrać na innej trąbce lub daj swoją do zagrania komuś innemu, bardzie doświadczonemu i zobaczymy
Grifardos, hmmm dziwny problem. Musisz sprawdzić jedną najważniejszą rzecz: czy Twoja trąbka stroi ?? Najlepiej z tunerem ustawić na 442Hz i zagrać dźwięk - jeśli wskazówka pokaże środek to jest dobrze. Jeśli nie posiadasz tunera (lub nikt z orkiestry go nie ma) daj trąbkę koledze i niech on na niej spróbuje zagrać dźwięk aby się dostroić do innego trębacza. Jeśli jemu ten zabieg się nie uda to znaczy, że to wina instrumentu - źle strojna trąbka. Może to być wynikiem jakiejś wcześniejszej naprawy po upadku lub złego rozegrania. Jeśli natomiast kolega się dostroi do całości to oznaczać będzie jedno, że Ty nie trafiasz w centra dźwiękowe - tzn. w samo sedno dźwięku przez co trąbka może nie brzmieć nośnie i ładnie. Wtedy nie pozostanie Tobie nic innego jak kupić sobie tuner i grać długie dźwięki razem z nim. To jedyne rozwiązanie. Skoro nie chodziłeś do szkoły muzycznej Twój słuch nie jest wykształcony pod kątem poprawnego słyszenia interwałów (czyli odległości pomiędzy dźwiękami) przez co możesz nieświadomie zaniżać strój.